donderdag 27 februari 2014

Video: D66 Veendam wil gescheiden afvalinzameling ten gunste van uw beurs

Langs de Langeleegte ligt een grote heuvel. Veel Veendammers staan er al niet meer bij stil, maar onder die heuvel ligt een afvalberg. Daar ligt de oude vuilnisbelt van Veendam. Een berg vol waardevolle grondstoffen die we verspild hebben.

We produceren allemaal teveel afval. “Wij verspillen 99 procent van alle grondstoffen die we gebruiken”, zegt Jan Rotmans, hoogleraar duurzaamheid en transities Erasmus Universiteit Rotterdam. “We slepen met grondstoffen over de hele wereld.  We maken er iets van, we gebruiken het korte tijd en we gooien het weer weg. Dat kunnen we ons niet langer veroorloven.”

De afvalberg wordt al jaren niet meer gebruikt. Tegenwoordig wordt het huisvuil van de inwoners van Veendam verbrand in een afvaloven. Ondertussen wordt steeds meer duidelijk dat de grondstoffen die we weggooien schaarser en duurder worden.

Dat kan anders. D66 Veendam is voorstander van het invoeren van gescheiden afvalinzameling. Niet iedereen zal daar blij mee zijn, maar wij denken dat het te gemakzuchtig is om dit besluit maar voor ons uit te schuiven. Andere gemeenten in de regio zijn ons al voorgegaan.

D66 Veendam is van mening dat duurzaamheid en kostenbesparing hand in hand kunnen gaan, zegt lijsttrekker Hanneke van der Lei.

Als we er gezamenlijk in slagen om de hoeveelheid huisvuil die we in Veendam produceren te verkleinen komt dat ten goede van het milieu, maar ook van uw portemonnee. Minder afval, betekent lagere kosten voor de gemeente.