woensdag 26 februari 2014

Video: D66 Veendam pleit voor gemeentelijke ombudsman die opkomt voor burgers

Stel dat u een conflict hebt met de gemeente Veendam? U vindt dat de gemeente een klacht veel te lang voor zich uit schuift. Iedereen is het met u eens, maar het probleem wordt naar uw mening niet op de juiste manier door de gemeente opgelost? Waar kunt u dan op dit moment terecht?

D66 Veendam pleit voor de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman waar inwoners naar toe kunnen gaan als zij een conflict hebben met de gemeente waar zij niet uitkomen.

Lijsttrekker Hanneke van der Lei van D66 Veendam geeft in onderstaande video een voorbeeld.

Een voorbeeld is de Jacob Bruggemalaan die onderloopt bij hevige regenval. Tot op heden is daar geen passende oplossing voor gevonden. De straat vindt dat de gemeente al lang maatregelen had moeten treffen.

De rijdende rechter?

De ombudsman zou dan opnieuw voor de inwoners in gesprek kunnen gaan met de gemeente om dan alsnog met een passende oplossing te komen. Er zijn mensen die de ombudsman vergelijken met de rijdende rechter. Die vergelijking is niet juist. Een ombudsman is geen rechter.

Definitie ombudsman

Een ombudsman of ombudsvrouw is een onpartijdige klachtbehandelaar die desgevraagd of ongevraagd onderzoek verricht naar de behoorlijkheid van gedragingen van overheden of van particuliere instellingen en bedrijven. Het woord ombudsman stamt uit het Zweeds, waarin het vertegenwoordiger betekent. Het komt oorspronkelijk van het Oudnoords umbuds man. Het eerste Zweedse gebruik dateert uit 1552.