zaterdag 9 maart 2019

“Rolmodel” Alian Spelde gelauwerd op internationale vrouwendag

Wat was het een bijzondere internationale vrouwendag.
Het thema van Internationale vrouwendag dit jaar was ‘Heldinnen’. Bekende en minder bekende.
Op 8 maart hebben we daar in Groningen bij stil gestaan met o.a. de opening van de Groninger Vrouwengalerij in de Universiteitsbibliotheek door onze eigen gedeputeerde Fleur Gräper.

Om 8 maart bijzonder af te sluiten was er een bijeenkomst op een onverwachte plek, namelijk bij de Groninger Archieven. Waar we letterlijk dichtbij onze bekende en minder bekende heldinnen van vroeger kunnen komen.

Na een inspirerende start van de bijeenkomst door Fleur Gräper: “Vrouwen zijn in de politiek hard nodig om alles van alle kanten goed te bekijken en te bespreken” en Renate Westdijk: “Diversiteit komt niet van zelf” was er een rondleiding waarbij we een inkijkje kregen in het leven van bekende en minder bekende heldinnen van Groningen.

Tot slot werd het Els Borst Netwerk Noord Nederland officieel gelanceerd door Antje Diertens, 2e kamerlid voor D66.

En daarbij kwam de verrassing: Antje reikte met trots de eerste Vrouw in de sportprijs uit aan Alian Spelde, fractievoorzitter D66 Veendam.
Zij kreeg deze wisselbokaal o.a. voor haar jarenlange inzet voor de World Transplant Games, een toernooi voor sporters die een donororgaan hebben ontvangen.

Zie hieronder het artikel dat zaterdag 9 maart verscheen in de sportkaternen van o.a. het Algemeen Dagblad en het Dagblad van het Noorden.