maandag 15 oktober 2018

Open brief aan Rob Jetten

Beste Rob,

Je bent jong. Sportief. Intelligent. Welbespraakt. Oogt keurig. Heldere blik. Huid waarop niet alleen ongewild vroeggerimpelden jaloers zijn. Haardos waar vroegkalenden vurig naar verlangen. Gewilde partner. Type ideale schoonzoon.

Terwijl je brein zich als jonge twintiger nog ontwikkelde werd je al gekozen. Mensen in je omgeving vroegen: leid ons. Je leidinggevende in het bedrijfsleven maakte je hoofdman over honderd. Centurion. Je hielp anderen, luisterend en inspirerend, om gestelde doelen te bereiken. Je ging hen voor.

Tien jaar later. Ze zien je staan. Ze zien hoe snel je je ingewikkelde materie eigen maakt. Tot de kern komt. Ze zien en horen dat je standvastig bent en je mening pas herziet als je overtuigd bent door het gelijk van anderen. Je maakt indruk. Een goede indruk. Geen grachtengordelroos op je revers.

Je omgeving ziet welke boom je kunt worden. Welke vruchten je kunt dragen. Hoeveel wind en gewicht je takken kunnen hebben. Je wordt opnieuw gekozen: als fractieleider van D66 in de Tweede Kamer.

Leeuwen en vliegen ruiken dat er met jou iets staat te gebeuren.  Azijnpissers en reaguurders op social media. Zelfbenoemde conferenciers en microfonaneerders op de buis. Talkshowmasters, die bepalen wie ze uitnodigen voor hun show, wanneer je iets mag zeggen, hoe lang het mag duren. Die aan de knoppen zitten en geruisloos veranderen van interviewers in inderedevallers.

Beste Rob, zij gaan over de vragen. Jij gaat over de antwoorden. Op retorische vragen hoef je niet te antwoorden. Op onfatsoenlijke en ontijdige ook niet.  Zoals een CEO over beursgevoelige geheimen beschikt en op vragen ontkennend antwoordt, moet antwoorden, zo mag jij ze ook hebben, omdat je je afspraken nakomt: met je partner of met wie dan ook.  Je staat niet terecht. Je staat niet onder ede. Wie als robot tien keer dezelfde vraag stelt en hetzelfde antwoord krijgt, stelt kennelijk niet de juiste vraag.  Jij bepaalt wat je zegt, wanneer je het zegt en hoe je het zegt. Niemand anders.

Ik wens je verdere groei toe. De omgeving traint je wel. Je leert snel. Krijg maar rimpels, word maar grijs. Doseer je glimlach. We zullen zien dat je andere emoties kunt tonen. Ons land kan nog veel plezier aan je beleven. Jij kunt veel plezier beleven aan jouw werk als fractievoorzitter van D66. Groter dan Van Mierlo of scherper dan Pechtold hoef je niet te worden. Blijf je zelf. Je mag er zijn.

Simon Deinum, 14 oktober 2018