donderdag 13 februari 2014

Ondernemen in Veendam: D66 presenteert voorstellen via serie YouTube video’s

Nu Vooruit. Dat is de slogan waarmee D66 de verkiezingen in gaat. We kijken naar de toekomst. Maken gebruik van moderne middelen om met de kiezers te communiceren. Doen meer dan een pamflet met slogan dat slordig op een ouderwets verkiezingsbord is geplakt. Komen met een toekomstvisie.

Onze slogan ‘Nu Vooruit’, geeft een richting aan. Met de YouTube video’s willen we visueel prikkelen. Op deze site en via social media gaan we voor inhoud en duiding.

Vandaag beginnen we met een serie korte YouTube video’s waarin we thematisch ingaan op standpunten in het verkiezingsprogramma van D66 Veendam. Kort en krachtig. Onze lijsttrekker Hanneke van der Lei vertelt wie zij is en waar zij voor staat.

Ontwikkeling winkelcentrum Autorama

Er is de afgelopen vier jaar veel te doen geweest over de ontwikkeling van het winkelcentrum in Veendam en Autorama.

Het huidige college van B & W in Veendam concentreert zich eigenlijk alleen op een winkelgebied in het centrum. Van oudsher heeft de gemeente Veendam het winkelcentrum Autorama als een bedreiging gezien.

Waar mogelijk wordt met regelgeving geprobeerd om de economische ontwikkeling van Autorama en de vestiging van winkels elders buiten het centrum te belemmeren.

D66 Veendam vindt dat onjuist. Het is niet van deze tijd. En het winkelend publiek vindt dat blijkbaar ook, want Autorama is uitermate populair.

De pogingen van de gemeente om de vestiging van een tweede supermarkt in Autorama te voorkomen is door de rechtbank onrechtmatig verklaard.

Gemeente moet vrij ondernemerschap bevorderen

D66 Veendam vindt dat de overheid vrij ondernemerschap moet bevorderen. Wij vinden dat ondernemers zelf moeten kunnen beslissen.

Natuurlijk legt dat een druk op bestaande winkelgebieden. Op het winkelcentrum van Veendam. Heeft de kleine zelfstandige middenstander het zwaar. Maar kijk eens eerlijk naar u zelf… Naar uw eigen gedrag en dat van uw omgeving. Laat u zich bij uw aankoopgedrag sturen door de overheid? Hebt u al eens op internet gekocht? Ook buiten de winkelsluitingstijden?

Kent u mensen die veel via internet bestellen? Die dankbaar gebruik maken van de verruimde openingstijden om in één van de vele populaire supermarkten in Veendam hun inkopen doen?

Stel dat de gemeente Veendam zich met het vestigingsklimaat blijft bemoeien zoals de afgelopen jaren is gebeurd, zouden u en die andere mensen dan kunnen worden gedwongen om hun inkopen in het centrum van Veendam te doen? Hoe groot acht u die kans?

Lokaal hebben we geen invloed op internationale ontwikkelingen

De tijden veranderen. Onder druk van internationale ontwikkelingen. Daar moeten we mee leven. Daar kunnen we lokaal weinig tot niets aan doen. Het is aan de zelfstandige ondernemers zelf om maximaal te profiteren van de commerciële mogelijkheden en ontwikkelingen die zich voordoen.

De gemeente Veendam dient een stimulerende rol te spelen. In het centrum en daarbuiten.

De geschiedenis van winkelcentrum Autorama, de openingstijden en de groei van de supermarkten in Dukdalf en Wildervank leert dat de gemeente enkel een remmende factor kan zijn die ook nog eens slecht is voor de werkgelegenheid.

Lees in ons verkiezingsprogramma alles over de standpunten van D66 Veendam.