dinsdag 26 maart 2019

Leer- en Sportpark: raad gaat akkoord met aanvullend krediet van ruim 9 miljoen.

De bijdrage van D66 tijdens de raadsvergadering van 25 maart:

Ik zie het al helemaal voor me, een prachtig nieuw schoolgebouw en daaromheen een groot scala aan allerlei sportvoorzieningen.
Wat had ik dat graag gehad in mijn jeugd.

Ouders van jonge kinderen in Veendam zullen vast blij zijn met de plannen voor het Leer- en Sportpark. Martine, Angelique, Yvette, Henk Jan en Vladimier: jullie kinderen maken straks gebruik van een prachtige inspirerende en duurzame onderwijs- en sportvoorziening aan de Langeleegte.
Onderwijs en sport gaan hand in hand.

Bewegen heeft positieve gevolgen voor fitheid en gezondheid en daarnaast is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die over goede bewegingsvaardigheden beschikken, beter presteren op lezen, spellen en rekenen. Bewegingsonderwijs is het belangrijkste vak voor kinderen en zij dienen minimaal één uur per dag bewegingsonderwijs te krijgen.
Dat gaat gemakkelijk lukken straks in Veendam.

De gemeenteraad heeft in 2016 het besluit genomen om ruim 14 miljoen te investeren in het Leer- en Sportpark aan de Langeleegte. Nu wordt er een aanvullend krediet gevraagd van ruim 9 miljoen.
Dit zorgt voor een extra jaarlijkse kapitaallast van € 370.000. Dat is niet gering. Maar als we niet instemmen dan betekent dat niet dat we het geld beschikbaar hebben voor andere zaken.
Nee, dan zullen we vele miljoenen (rond 13 miljoen) beschikbaar moeten hebben voor de renovatie van de huidige schoolgebouwen. En dan hebben we verder niets.

Waarom het aanvullend krediet nodig is, blijkt uit de voorliggende stukken: fors hogere bouwkosten, hogere normen voor scholen, toeslag Marsh eisen, toeslag Frisse scholen, ……………….

D66 is niet blij met deze fors hogere kosten, maar is er van overtuigd dat de ontwikkeling van het Leer- en Sportpark prachtige kansen biedt voor de Winkler Prins, voor de verschillende sportverenigingen en voor de Veendammers.
Wellicht blijkt het aantal leerlingen straks veel hoger dan voorspeld vanwege de grote aantrekkingskracht van ons Leer- en Sportpark en stijgt het aantal inwoners van de gemeente Veendam hierdoor. En dat heeft natuurlijk weer een positief effect op onze ondernemers.

Het moge duidelijk zijn: D66 stemt in met het aanvullend krediet.