woensdag 18 juli 2018

In Memoriam Lukas Westra (1946-2018)

Op 15 juli jl. overleed Lukas Westra, geboren op 28 december 1946.  Ik zal namens het bestuur van D66 Veendam op vrijdag 20 juli a.s. de afscheidsbijeenkomst bijwonen in het crematorium in Eelderwolde. Door middel van een kaart zullen we zijn partner, kinderen en kleinkinderen onze deelneming betuigen.

Lukas Westra was jarenlang een Bekende Veendammer.  Tot zijn overlijden democraat in hart en nieren. Lukas liet zich gedurende de tientallen jaren dat hij actief was voor D66 in Veendam kennen als een innemend, energiek en  standvastig mens. Hij was van 1982 tot 1 april 1985 als eenmansfractie lid van de gemeenteraad van Veendam en bedankte tussentijds wegens vertrek naar Groningen. Ik volgde hem op en werd lijsttrekker voor de verkiezingen van 1986.

In 1990 keerde Lukas terug naar Veendam en in 1991 werd hij lid van Provinciale Staten van Groningen.  Hij werd in 1994 weer als lijsttrekker gekozen voor de gemeenteraad van Veendam en kwam samen met Bert Karsies en Nel van Essen-Mook in de raad. Hij werd de eerste D66-wethouder in Veendam, met als portefeuille o.a. Onderwijs en Cultuur.  In die hoedanigheid maakte hij zich sterk voor de bouw van Cultuurcentrum vanBeresteyn.

Lukas werd voor de raadsperiode 1998-2002 opnieuw lijsttrekker, met Rudolf Feijen op plek 2 en Bert Karsies op plek 3.  Citaat uit het verkiezingsprogramma in 1998: “D66 meent dat het leven van een mens een constant leerproces is in een snel veranderende samenleving. Steeds meer krijgt de gemeente een bepalende rol als het gaat om welzijn, zorg, hulpverlening en onderwijs. Het doel is maatwerk leveren voor burgers in Veendam. Het uitgangspunt is dat de steun van de overheid in de eerste plaats terecht komt bij hen, die dit het hardst nodig hebben”.

Vanaf 1999 was Lukas voorzitter van de afdeling Veendam. Wegens een verhuizing naar Groningen nam hij afscheid van Veendam. Wij nemen nu afscheid van een mens die ons zeer dierbaar was en die voor D66 en voor de gemeente Veendam veel heeft betekend.  Zo zal hij herinnerd worden.

Simon Deinum, voorzitter D66 Veendam