dinsdag 21 februari 2017

Herindelen? Natuurlijk………..

Deze reactie op de Open Brief van CDA, D66, PvdA en CU plaats ik graag op de website. Gert Brouwer geeft heel goed aan waarom we volmondig JA zouden moeten zeggen tegen de gemeentelijke herindeling met Pekela en Stadskanaal. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

In 1969 vond Wildervank ook dat de gemeente zelfstandig kon blijven.
Nieuwe Pekela zag niets in een herindeling met Oude Pekela.
Met de kennis van nu weten we dat die kleine gemeenten in de huidige tijd absoluut geen kans hadden gehad.
Voorlopig redden we het nog wel. Veendam is nog gezond. Stadskanaal redt zich ook nog wel even.

Maar regeren is vooruitzien. Visie tonen.
Meer dan nostalgische emotie voorleggen aan je achterban. Van politici mag verwacht worden dat ze leiding geven, verantwoording nemen.

Remmen als het moet, gasgeven als het kan.

Veendam is financieel gezond. Maar we leven niet op een eiland. De regio is ook belangrijk.
Het is juist nu verstandig om de krachten van gemeenten te bundelen. De handen ineen te slaan.
Kijk over de gemeentegrenzen heen.
En leer ook van vroegere ervaringen.

Is Wildervank slechter geworden van de herindeling?
Is Nieuwe Pekela slechter geworden van de herindeling?

Dankzij internet is de wereld klein geworden. Afstanden spelen nauwelijks nog een rol.

In theorie vinden we het fijn dat het gemeentehuis dichtbij staat. In de praktijk komt het gros van de burgers er amper en kunnen steeds meer zaken via internet geregeld worden.
Hoeveel kiezers bezoeken raadsvergaderingen of commissievergaderingen? Niet veel. Dat zegt iets over de afstand tussen het lokale bestuur en de kiezer. Door een herindeling wordt die afstand dus niet groter. De afstand is er al.

In een grote gemeente kun je door moderne communicatie op dorpsniveau de afstand met de burger verkleinen.
Wilders bereikt zijn achterban via Twitter. Je kunt er van vinden wat je wilt, de PVV is niet mijn partij, maar Wilders toont wel aan dat je op een moderne manier contact kunt houden met je kiezers.

En dan tenslotte nog de centen. Moeten Veendammers de tekorten van Pekela gaan aanvullen? Gaan de gemeentelijke belastingen daardoor straks omhoog?
Waarschijnlijk wel. Niet leuk, maar ooit zullen we hoe dan ook door die zure appel heen moeten bijten. Nu niet herindelen betekent gewoon uitstel van executie. De rekening wordt doorgeschoven naar de jeugd van nu.

Ondertussen is er de afgelopen jaren al flink geremd bij de ontwikkeling van beleid omdat er misschien een herindeling zou komen.

Bij een negatief besluit moeten we waarschijnlijk nog een paar jaar soebatten met de provincie. Kost veel tijd en energie. Die kunnen we beter besteden aan onze toekomst.

Nog even terug naar het verleden. Stel dat Adriaan Geertszoon Wildervanck klein had gedacht? Dan waren de Veenkolonien nooit ontgonnen. Waren Veendam, Wildervank en Stadskanaal nooit ontstaan.

A.G. Wildervanck had visie en durf. Hij dacht groot. Hij heeft er jaren voor geknokt dat het Wildervanckkanaal werd aangelegd om de regio te versterken. Hij werd jarenlang geremd. De man heeft gelijk gekregen. Hij wist dat goede verbindingen van belang zijn en afstanden daardoor kleiner worden.
In die tijd hadden we nog trekschuiten, zeilboten en paard en wagen. Vanuit Veendam deden we desondanks zaken over de hele wereld.

Nu hebben we snelle internetverbindingen, vinden we whatsapp videobellen normaal, een verdubbelde N33 en A7, verdubbelen de N366 en we hebben een spoorverbinding. Leg mij nu eens uit waarom de afstand tot de lokale kiezer groter wordt in jouw ogen. Waarom zouden we in de Veenkolonien niet gewoon de handen ineen kunnen slaan? Waarom spelen we niet net als A.G. Wildervanck in op kansen die de toekomst biedt?

Ja, dat kost geld. Maar ik investeer graag in een gezonde toekomst.

Gert Brouwer