dinsdag 28 februari 2017

Golden raand (over de herindeling)

Hieronder de bijdrage van D66 tijdens de besluitvormende raadsvergadering op 28 febr. in Veendam.
Helaas een inktzwarte dag voor Veendam.
De gemeenten Pekela (10 voor en 4 tegen) en Stadskanaal (unaniem) hebben voor een herindeling gestemd, maar in Veendam was de meerderheid (SP, GB, VVD en VUK) tegen, dus 13 tegen herindeling en 8 voor. De overgrote meerderheid van de gemeenteraadsleden in de drie gemeenten is dus voor een gemeentelijke herindeling tussen Pekela, Stadskanaal en Veendam.
Wat zal de provincie gaan doen?

Golden Raand

De verkenners hebben hun werk gedaan. Ze hebben het gebied in kaart gebracht.

Onderweg hebben ze veel moois gezien, veel om trots op te zijn. Ze hebben hun oor te luister gelegd en gehoord dat nog niet alles is zoals het zou moeten en zoals het zou kunnen zijn.

Het zijn niet de minsten die zich aan de start hebben verzameld.  Ze genieten steun onder de bevolking. Nee, ze trekken niet ten strijde; vechten en veroveren is uit de tijd.

Ze hebben de kaart goed bestudeerd, net als de deelnemers die vanuit het zuiden en vanuit het oosten de tocht zullen ondernemen.

Ze kennen elkaar. Ze kennen elkaars sterke en zwakke kanten en ze werken op vele terreinen al samen. De bedoeling is, dat als iemand onderweg vast komt te zitten, ze dan een helpende hand bieden.  Samen sterker. Ze beseffen dat  kennis, vaardigheden en het vermogen samen te werken onontbeerlijk zijn op deze reis. En af en toe wat humor. Goede eigenschappen voor bestuurders met verantwoordelijkheidsgevoel.

Bewoners en media volgen de voorbereidingen al jaren. Daarom is het vandaag druk op de startplaatsen. Het gaat er straks om dat de deelnemers elkaar ergens in het midden tegemoet komen. Daar waar de waarheid meestal ligt. Ze moeten hun ogen onderweg goed de kost geven. Weten waar de route in orde is, maar ook weten waar nog werk aan de winkel is. Net als thuis. Obstakels vermijden, het voertuig heel houden.

Een mooi gezicht, die verschillende voertuigen in opvallende kleuren. Vooraan een volgepropt geel VW-busje, vervolgens een knalrode terreinwagen, een verschoten rode Volvo, een blauwe diesel met oranje vignet,  een mintgroene Mini,  een Prius en een zware motor waarop een gehelmde figuur met stofbril en iemand op de buddyseat zich klaar maken voor de start.

Klaar voor de start.  Alle deelnemers hebben de kaart bestudeerd.  Ze laten zich niet leiden door angst. Ze voelen zich zeker niet superieur aan de deelnemers, die van de andere startplaatsen vertrekken. Ze hebben van hun supporters dit meegekregen: maak er wat van!  Maak er wat moois van! Toon kracht! Zorg dat jullie daar op die ontmoetingsplek gezien worden. Dat mensen in de omringende gemeenten, in de provincie, ja in het hele land jaloers worden op wat jullie tot stand gaan brengen. Het komt nu aan op zelfvertrouwen. En durf.

De lichten staan bijna op groen. De tocht kan beginnen. In het busje en in de terreinwagen wordt nog druk overlegd. Het lijkt of er onenigheid is.  Het zal toch niet????

Zodra het sein op veilig staat en het licht op groen springt, lijkt het of de bestuurders hun voertuig niet in de vooruit, maar in de achteruit zetten. Dat ze hun blik niet op de weg voor zich hebben, maar als verblind in de achteruitkijkspiegel staren.  Verbazing alom. De weg naar voren wordt geblokkeerd. Alles staat stil. En blijft stilstaan. De lucht betrekt. Mist daalt over het land. Over het land dat ze met elkaar van een gouden rand hadden kunnen voorzien.

D66 Veendam