woensdag 19 februari 2014

Video: D66 Veendam gelooft niet meer in ambitieuze zorgboulevard Lloyd’s Terras

Tussen de Van Stolbergweg, het Lloydsplein, de Spoorweg en de Molenstreek in Veendam ligt een prachtige bouwlocatie al jarenlang braak. Op deze A-locatie wil de gemeente Veendam de ambitieuze zorgboulevard Lloyds Terras ontwikkelen. D66 Veendam vindt het plan prachtig, maar heeft er nog weinig vertrouwen in dat het gerealiseerd kan worden.

“Deze grond is jaren geleden door de gemeente Veendam gekocht met een lening. Dat betekent dat iedere dag dat hier niet wordt gebouwd het de gemeente geld kost”, zegt D66-lijsttrekker Hanneke van der Lei. “Dat is jammer. Dat geld kan beter besteed worden aan directe zorg.”

Plan Lloyd’s Terras is al 8 jaar oud

De plannen voor Lloyd’s Terras stammen al uit 2006. De gemeente Veendam liet een prachtige projectsite ontwikkelen waarop het plan wordt gepresenteerd. “Het Lloyds Terras is een uniek gebied, een nieuw stuk stad op steenworp afstand van het centrum van Veendam”, meldt die site. “Levendig, sfeervol en uitstekend bereikbaar voor alle manieren van vervoer. Wonen, werken en ontspannen komen hier samen in een samenhangend stadsdeel, dat op een zorgvuldige manier is vormgegeven.”

Prachtige impressiefoto’s Lloyd’s Terras

Prachtige impressiefoto’s tonen hoe ambitieus het project is. Als het gerealiseerd zou kunnen worden dan is dat werkelijk prachtig. Maar de vraag is volgens D66 Veendam of dit project voor deze tijd niet te ambitieus is.

De eerste stap is volgens de gemeente het aanleggen van parkeerplaatsen en een zorghotel, waar kwalitatief hoogwaardige zorg wordt aangeboden in combinatie met sport en ontspanning.

Zorghotel_Lloyds_Terras

Lloyds_Terras_impressie_schets

Lloyds_Terras_avond_impressie

De gemeente Veendam omschrijft het plan als volgt:

“Rondom het zorghotel en de boulevard worden woningen gerealiseerd. In een later stadium wordt het aantal woningen, kantoren en ondergrondse parkeerplaatsen uitgebreid en krijgt het plein tussen de woningen, kantoren en de Jonkerloods gestalte. De inrichting van de openbare ruimte speelt een belangrijke rol bij alle deelprojecten en daarmee in het totaalplan. Uiteindelijk is het Lloyd’s Terras een samenhangend stadsdeel waar actie en ontspanning elkaar aanvullen.”

Locatie in nabij centrum Veendam is uniek

“Door de gunstige ligging aan invalswegen en door de aanwezigheid van het station zal het Lloyds Terras zich ontwikkelen als dé toegangspoort van Veendam”, schrijft de gemeente Veendam op de projectsite. Daar is D66 Veendam het volkomen mee eens. Wij vinden het daarom ook jammer dat door de bestemming die het terrein nu heeft wellicht andere meer kansrijke projecten geblokkeerd zouden kunnen worden.

Hoe reëel is de zorgboulevard in tijden van bezuinigingen?

Het is de gemeente al die jaren niet gelukt om het plan te realiseren. De komende jaren moet er fors bezuinigd worden. Onder meer in de zorg. Hoe waarschijnlijk is het dan dat deze zorgboulevard dan nog reëel is?

D66 Veendam wil op zich wel vasthouden aan het huidige idee. We vinden het een goed plan. Maar we willen er wel een termijn aan verbinden.

D66 Veendam stelt ultimatum van 1 jaar

D66 Veendam vindt dat er op dit terrein binnen een jaar activiteit moet komen. Als dat niet lukt zien we graag dat het terrein vrijgegeven wordt voor andere initiatieven van andere bedrijven of organisaties. “De locatie ligt er troosteloos bij”, zegt D66-lijsttrekker Hanneke van der Lei. “De huidige coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA en VVD zijn niet in staat geweest om dit project vlot te trekken.