woensdag 5 juni 2019

D66: Na tien jaar is er een pensioenakkoord!

Wij zijn zeer blij met de doorbraak op pensioenen. Er is na jaren van stilstand eindelijk een akkoord bereikt. Met een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt, waarin mensen vaker van baan wisselen, als zzp’er werken of in het buitenland werken, werd het tijd voor vernieuwing.

Jong en oud waren ontevreden met het huidige stelsel. Jongeren omdat het onzeker was hoeveel pensioen er nog voor hen overbleef en ouderen omdat zij het idee hadden dat zij te weinig pensioen kregen. Met de doorbraak in de onderhandelingen komt aan die onzekerheid een eind. Pensioenen worden persoonlijker, waardoor jongeren weten welk pensioen ze opbouwen. Ouderen van nu en van de toekomst krijgen meer duidelijkheid over hun pensioen.

D66 heeft er jarenlang op aangedrongen en het heeft lang geduurd. Maar we zijn blij met de enorme stappen die worden gezet. We maken de pensioenen klaar voor de toekomst. Het is na stevig onderhandelen een echte doorbraak. Voor D66 staat er een aantal belangrijke punten in het nieuwe akkoord.

Persoonlijker

Pensioenen worden persoonlijker, pensioenen kunnen meer groeien en mensen krijgen meer te zeggen over hun eigen pensioengeld. Het wordt als pensioenspaarder duidelijker wat van jou is. Het pensioen zal straks beter passen bij de arbeidsmarkt. Mensen wisselen nu vaker van baan dan vroeger of worden zzp’er. In het huidige stelsel subsidiëren jongeren oudere collega’s, om zelf weer subsidie te krijgen als zij ouder worden. Dit zorgde ervoor dat mensen die van baan wisselen tot wel 40% van hun pensioen misliepen. Het wordt nu duidelijker wat van jou is, waardoor het vertrouwen in het pensioenstelsel voor jong en oud kan worden hersteld omdat minder geld tussen generaties op en neer kan worden geschoven.

We houden genoeg geld in de pot om ook de werkenden en jongeren van nu straks een goed pensioen te geven, want we blijven met een veilige rekenrente werken. Op die manier wordt de rekening niet doorgeschoven naar toekomstige generaties. Tegelijkertijd worden de pensioenen van ouderen veiliger, en neemt de kans toe dat ze kunnen worden verhoogd. En je kunt straks meer zelf bepalen wat je met je pensioengeld wil doen. Je kunt straks tien procent van het bedrag bij het begin van je pensioen in een keer uit laten betalen. Dat is handig als je bijvoorbeeld je huis wilt verduurzamen of een mooie reis wilt maken.

Eindelijk gelukt

Het akkoord voor een nieuw stelsel heeft een aantal jaar op zich laten wachten. Werkgevers, werknemers en politiek moesten het met elkaar eens worden over een moeilijk vraagstuk. In het nieuwe akkoord zijn ook afspraken opgenomen over de AOW-leeftijd, over eerder stoppen voor mensen met weinig aanvullend pensioen en over de bescherming van ZZP’ers. We zijn heel blij dat het uiteindelijk is gelukt.

Minister Wouter Koolmees heeft samen met alle betrokkenen een topprestatie geleverd met dit akkoord. Hiermee worden onze pensioenen klaar voor de toekomst. We gaan nu aan de slag met de uitvoering, en we mogen tevreden zijn met dit gezamenlijke resultaat.

Rob Jetten

Steven van Weyenberg