woensdag 5 juni 2019

D66: Meer geld voor het onderwijs

Deze week zetten we mooie stappen vooruit voor het onderwijs. Er gaat extra geld naar de scholen, en in het bijzonder naar het techniekonderwijs. Daarnaast heeft het kabinet besloten de rente op studieleningen laag te houden. Daarmee houden we ons onderwijs toegankelijk voor iedereen en investeren we extra in jongeren.

Meer geld naar lagere werkdruk leraren
D66 zet altijd in op meer geld voor het onderwijs. Deze week werd bekend dat het kabinet vanaf 2020 elk jaar 100 miljoen euro extra investeert. Bovendien is er dit jaar al 40 miljoen euro extra voor het verlagen van de werkdruk van basisschoolleraren. Dit geld is hard nodig, zodat leraren tijd hebben om leerlingen de aandacht te geven die ze verdienen.

Het geld gaat direct naar de scholen, zo bepalen leraren en schoolleiders samen hoe ze de werkdruk verlagen.

Op de hoogte blijven van ons onderwijsnieuws? Meld je aan voor de onderwijs-update.

Lage studierente blijft
Vandaag werd ook bekend dat het kabinet heeft besloten de rente op studieleningen niet te verhogen. Een wetsvoorstel dat in de Eerste Kamer voorlag zal worden ingetrokken. D66 is nooit voorstander geweest van de hogere studierente. Een lage studierente draagt namelijk bij aan een toegankelijk hoger onderwijs voor iedere student.

Extra geld voor techniekonderwijs
De commissie Van Rijn heeft onderzoek gedaan naar de financiering van het hoger onderwijs. Daaruit bleek dat er meer geld voor technische studies nodig is. D66 heeft geëist dat hier extra geld voor wordt vrijgemaakt, zodat dit niet ten koste zou gaan van andere studies. Daardoor komt er 41 miljoen euro extra beschikbaar voor het bèta- en techniekonderwijs.